Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, την οποία απέστειλε στην Εγνατία Οδό Α.Ε., υπογραμμίζεται πως «εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την 1η Ιανουαρίου του 2019 οι υφιστάμενες σήμερα απαλλαγές από την καταβολή διοδίων – τελών στους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων αυτής". Αναλυτικά ποιους αφορά...
Σε ισχύ παραμένουν οι υφιστάμενες απαλλαγές – εξαιρέσεις από την καταβολή διοδίων στους σταθμούς της Εγνατίας Οδού και στους κάθετους άξονες της για κατοίκους όμορων περιοχών, ανέργους και ΑμεΑ, που θεσμοθετήθηκαν με αποφάσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη. Παράλληλα, δεν αλλάζει από την πρωτοχρονιά η τιμολογιακή πολιτική τελών – διοδίων και, ως εκ τούτου, δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας Οδού.
Σε χθεσινή Εγκύκλιο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, την οποία απέστειλε στην Εγνατία Οδό Α.Ε., υπογραμμίζεται πως «εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την 1η Ιανουαρίου του 2019 οι υφιστάμενες σήμερα απαλλαγές από την καταβολή διοδίων – τελών στους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων αυτής». Οι απαλλαγές αφορούν Ι.Χ ιδιωτικά ή Ι.Χ επαγγελματικά οχήματα κατοίκων όμορων περιοχών, ανέργων και ΑμεΑ. Διευκρινίζεται, δηλαδή, πως παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις για τις εξαιρέσεις σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών της 27ης Νοεμβρίου 2017, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την Απόφαση της 15ης Δεκεμβρίου 2017.
Στην Εγκύκλιο αναφέρεται, επίσης, ότι οι απαλλαγές από την υποχρέωση καταβολής διοδίων θα παραμείνουν σε ισχύ, είτε μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων είτε έως ότου εγκριθεί από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG- MOVE) η νέα Τιμολογιακή Πολιτική διοδίων της Εγνατίας Οδού.
Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «πάγια θέση και επιδίωξη του υπουργείου είναι να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατόν το ηλεκτρονικό διαλειτουργικό σύστημα διοδίων ελευθέρας ροής και η ευρωπαϊκή οδηγία για τα "πράσινα" διόδια», όπως λέγονται τα διόδια που λαμβάνουν υπόψη, εκτός από την απόσταση, τους ρύπους των οχημάτων.
Αυτό θα καταστεί εφικτό μέσω του νέου συστήματος ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, καθώς θα δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων καταγραφής όλων των οχημάτων τα οποία διέρχονται από το εθνικό δίκτυο.
Ο διεθνής διαγωνισμός για την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου ηλεκτρονικού συστήματος βρίσκεται στο δεύτερο και τελικό στάδιο και η σχετική σύμβαση θα έχει υπογραφεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019, με την Ελλάδα να συμπεριλαμβάνεται στις πρώτες χώρες που θα εφαρμοστούν τα «πράσινα» διόδια ελευθέρας ροής, όπως προβλέπει σχετική κοινοτική Οδηγία.
Τέλος, στην Εγκύκλιο γίνεται αναφορά και στην αναπροσαρμογή των διοδίων στην Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονες της από την 1η Ιανουαρίου 2019. Σημειώνεται πως για να τεθεί σε ισχύ η αύξηση των διοδίων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έγκριση της τιμολογιακής πολιτικής από τη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών (DG- MOVE), κάτι που δεν έχει συμβεί. Ως εκ τούτου δεν προβλέπεται καμία αύξηση διοδίων από την αρχή του νέου έτους, όπως προβλέπονταν στις υπουργικές αποφάσεις που είχαν εκδοθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Τις πληροφορίες που μετέφεραν τα "Παιχνίδια Εξουσίας", περί ενδεχόμενης προβοκάτσιας ώστε να μην έρθει στην Βουλή η Συμφωνία, επιβεβαίωσε με τα λεγόμενά του ο αντιπρόεδρος των ΑΝΕΛ...
Οι σημερινές δηλώσεις του αντιπροέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, Παναγιώτη Σγουρίδη, ότι μπορεί η Συμφωνία των Πρεσπών να μην φτάσει στην ελληνική Βουλή, εξαιτίας ενός θερμού επεισοδίου στο Αιγαίου, προκάλεσαν σημαντικές αντιδράσεις, μεταξύ αυτών και από τον υπουργό Άμυνας και πρόεδρο του κόμματος, Πάνο Καμμένο.
Τα λεγόμενα του κ. Σγουρίδη περί "απρόβλεπτων γεγονότων", έρχονται να επαληθεύσουν όσα μετέδωσαν πριν από μερικές ημέρες (23 Δεκεμβρίου) τα "Παιχνίδια Εξουσίας" και η Αγγελική Σπανού, σχετικά με ακραίους κύκλους, οι οποίοι θα ήθελαν ένα θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο, προκειμένου να μην έρθει η Συμφωνία των Πρεσπών στην ελληνική Βουλή.
Όπως ανέφεραν τότε, τα "Παιχνίδια Εξουσίας", "ίσως, μάλιστα, κάποιοι -ελάχιστοι- και να ανεβάζουν τους τόνους με την Άγκυρα για αυτόν ακριβώς τον λόγο και όχι απλώς “τσιμπώντας” στην επιθετική ρητορική της Άγκυρας".
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε από την δήλωση του Παναγιώτη Σγουρίδη, ο ίδιος φέρεται να υπέβαλε την παράιτησή του, η οποία, όμως, δεν έγινε δεκτή.
Βροχές, καταιγίδες, χιόνια ακόμη και σε χαμηλότερα υψόμετρα και πτώση της θερμοκρασίας θα φέρει ένα βαρομετρικό χαμηλό που θα δημιουργηθεί στο Ιόνιο. Ο μετεωρολόγος Θοδωρής Κολυδάς δίνει αναλυτική πρόγνωση του καιρού για τις επόμενες μέρες...
Αλλαγή του καιρού με αισθητή πτώση της θερμοκρασίας ακόμη και πιθανές πυκνές χιονοπτώσεις σε χαμηλότερα υψόμετρα, αναμένεται να εκδηλωθούν το βράδυ της Δευτέρας, σύμφωνα με τις τελευταίες προγνώσεις.
Ειδικότερα, την Κυριακή που το μέτωπο θα περάσει από τη χώρα μας θα ρίξει τη θερμοκρασία στα ανατολικά και ίσως θα προκαλέσει τοπικές βροχές στην ανατολική Ελλάδα. Μία διαταραχή όμως στα βόρεια Βαλκάνια από το μεσημέρι και μετά θα κινηθεί νοτιότερα και θα δημιουργήσει ένα βαρομετρικό χαμηλό στο Ιόνιο που διακρίνεται πολύ καλά τη Δευτέρα.
Το σύστημα αυτό θα προκαλέσει επιδείνωση του καιρού με βροχές, καταιγίδες κυρίως στα κεντρικά και νότια θαλάσσια τμήματα και χιόνια στα ορεινά. Την Τρίτη το σύστημα αυτό θα κινηθεί αργά ανατολικά και θα επηρεάσει σχεδόν όλη τη χώρα και κυρίως τα κεντρικά και νότια.
Μάλιστα η ΕΜΥ στην πρόγνωση πολλών ημερών επισημαίνει ότι χιονοπτώσεις θα έχουμε σε όλα τα ορεινά καθώς και σε περιοχές της Βόρειας και Κεντρικής χώρας με χαμηλότερο υψόμετρο. Αυτές οι χιονοπτώσεις στην κεντρική Ελλάδα θα είναι πιθανόν κατά τόπους πυκνές.
Λόγω του ΒΑ ενισχυμένου ρεύματος με εντάσεις ανέμων στα 8 με 9 μπ θα έχουμε πτώση της θερμοκρασίας και αρκετά φαινόμενα σε Β. Σποράδες, Θεσσαλία και ανατολική Στερεά. Από την Τετάρτη θα έχουμε ύφεση των φαινομένων αλλά η θερμοκρασία θα πέσει αισθητά.
Η αποστολή του InSight και η επιτυχημένη προσεδάφισή του στον Άρη, αλλά και οι "διαστημικές" επιτυχίες του Έλον Μασκ, σημάδεψαν μια χρονιά που έστειλε την ανθρωπότητα πιο μακριά στα αστέρια, ενώ και ο Ρίτσαρντ Μπράνσον ξεκίνησε τις "τουριστικές βόλτες" στο Διάστημα...
Μετά από 6 μήνες και αφού διήνυσε περισσότερα από 480 εκατομμύρια χιλιόμετρα, το σκάφος της NASA, InSight προσεδαφίστηκε στις 26 Νοεμβρίου 2018 στην επιφάνεια του Άρη. Στόχος, η περαιτέρω εξερεύνηση του εδάφους αλλά πλέον, και του υπεδάφους του "κόκκινου πλανήτη".
Το InSight έχει αρχίσει ήδη να συλλέγει στοιχεία σχετικά με την γεωφυσική σύστασή του Άρη, την δομή, την σύσταση του εδάφους του και την τεκτονική του δραστηριότητα. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που θα γίνει σχετική μελέτη σε πλανήτη πέραν της Γης, κάτι που σηματοδοτεί το γεγονός ως ξεκάθαρα, το σημαντικότερο τεχνολογικό επίτευγμα της χρονιάς που φεύγει.
Σε αντίθεση με τα ρόβερ που βρίσκονται στην επιφάνεια του πλανήτη, το InSight θα είναι σταθερό και έχει αρχίσει να στέλνει φωτογραφίες που γίνονται πρώτο θέμα στα παγκόσμια media.
To InSight εκτοξεύτηκε από την αεροπορική βάση Vandenberg της Καλιφόρνιας τον περασμένο Μάιο. Ταξίδεψε με μέση ταχύτητα 19.800 χιλιόμετρα την ώρα και αποτελεί την πρώτη διαπλανητική αποστολή στην αμερικανική ιστορία που ξεκίνησε από τη δυτική και όχι από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, σπάζοντας έτσι το "μονοπώλιο" της Φλόριντα στις διαστημικές εκτοξεύσεις.
Δείτε το βίντεο της προσεδάφισης από το control της NASA
Σε δεύτερο χρόνο θα ενεργοποιηθεί και ο ρομποτικός βραχίονας με τον οποίο το InSight είναι εξοπλισμένο, ξεκινώντας πλέον έτσι και "ενεργά" τις εξερευνήσεις του.
Steadily easing into my workflow. It’s been a busy few days and now, a new picture of Mars without the camera lens cover. Plus, a new view from my robotic arm camera. Read: https://t.co/5qCjNVZaRs
I’m beaming! During my first full day here, I broke my first record by generating more electrical power than any previous robot on the surface of #Mars. I’m in a sandy area with few rocks, soaking up the Sun. 🌞
More about where I landed: https://t.co/pdZytmWh6Epic.twitter.com/8K9CVM61UG
Slowly releasing all my pent-up tension, starting with loosening my grapple, as these before-and-after pics show. Until I'm ready to stretch my arm out, my camera angles will be the same. Stay tuned though: every picture I take, I’ll send to #Earth here: https://t.co/tjr8tfaCg5pic.twitter.com/OAOTeA6uwq
Ο ρομποτικός σεισμολόγος μάλιστα κατάφερε να καταγράψει για πρώτη φορά στην ιστορία τους ήχους του ανέμου στον Άρη και να στείλει το ηχητικό πίσω στη βάση του.
Στις 8 Δεκεμβρίου, δύο αισθητήρες του στατικού γεωλογικού εργαστηρίου -ένας αισθητήρας της πίεσης του αέρα και ένας σεισμογράφος- "έπιασαν" (με διαφορετικό τρόπο το κάθε όργανο) τις χαμηλής συχνότητας δονήσεις που προκαλούσε πάνω στα ηλιακά πάνελ του InSight ο άνεμος, ο οποίος εκτιμάται ότι -εκείνη τη στιγμή- φυσούσε με ταχύτητα περίπου 15 χιλιομέτρων την ώρα και με κατεύθυνση από βορειοδυτικά προς νοτιοανατολικά.
Η νέα συνεταιρική κατάκτηση του διαστήματος
Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) συνεργάστηκε πάντως για τα νέα της μεγαλεπήβολα σχέδια με εννέα συνολικά επιχειρήσεις. Οι εν λόγω εταιρείες θα συμμετάσχουν στο νέο δεκαετές διαστημικό πρόγραμμα προϋπολογισμού 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα οδηγήσει τους αστροναύτες των ΗΠΑ αρχικά ξανά στη Σελήνη και στη συνέχεια στον Άρη.
Μεταξύ άλλων, μέσα στην επόμενη δεκαετία, στο πλαίσιο του προγράμματος Commercial Lunar Payload Services, θα κατασκευασθούν και μετά θα δοκιμασθούν στην επιφάνεια της Σελήνης ρομποτικά ρόβερ, ανιχνευτές ακτινοβολίας, ανακλαστήρες λέιζερ και άλλος επιστημονικός εξοπλισμός. Μέσα στο 2019 -στη 50ή επέτειο από την πρώτη προσελήνωση- μπορεί να γίνει η πρώτη πτήση στο φεγγάρι υπό το νέο συνεταιρικό σχήμα. Το 2022 αναμένεται να αρχίσει η κατασκευή ενός νέου διαστημικού σταθμού-εργαστηρίου σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, που θα δρα και ως ενδιάμεση στάση για πιο μακρινές διαστημικές αποστολές στον Άρη και ακόμη παραπέρα.
Οι εννέα εταιρείες είναι οι: Astrobotic Technology, Deep Space Systems, Draper, Firefly Aerospace, Intuitive Machines, Lockheed Martin Space, Masten Space Systems, Moon Express και Orbit Beyond.
Στο μεταξύ, η NASA και οι εταιρείες Boeing και Space X έχουν έτοιμες τις νέες επανδρωμένες διαστημικές κάψουλες που θα λειτουργήσουν ως "μεταφορείς" ανάμεσα στη Γη και στον ISS.
Έλον Μασκ: Ένας προφήτης - ή τρελός - μετράει τα άστρα
Ο 47χρονος μεγιστάνας είναι αναμφίβολα μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της εποχής μας. Υπάρχουν αυτοί που τον θεωρούν ένα είδος high tech γκουρού – προφήτη που θα εξασφαλίσει την επιβίωση του ανθρώπινου είδους και υπάρχουν και εκείνοι που τον θεωρούν απλώς... τρελό και μεγαλομανή.
Ανεξαρτήτως της οπτικής γωνίας του καθενός, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο Έλον Μασκ είναι φιλόδοξος, πρωτοπόρος και πάρα πολύ πεισματάρης. Και ο ίδιος δεν έχει κρύψει λεπτό τα τελευταία χρόνια ότι ο μεγαλύτερος στόχος του δεν είναι άλλος από την κατάκτηση του διαστήματος, με “όχημα” την εταιρεία που έχει ιδρύσει για τον σκοπό αυτό, την SpaceX. Και η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα τη χρονιά που μας αποχαιρετά σύντομα, ο Έλον Μασκ απασχόλησε συχνά πυκνά τη δημοσιότητα με τα μικρά και μεγαλύτερα βήματα που έκανε προκειμένου να περάσει το “τελευταίο σύνορο” της ανθρωπότητας.
Ο ίδιος δεν έκρυψε ποτέ ότι η κατάκτηση και ο εποικισμός του πλανήτη Άρη είναι ένας στόχος “στα υπόψη” στο πίσω μέρος του μυαλού του. Κάπως έτσι, έκανε “ποδαρικό” στο 2018 εκτοξεύοντας επιτυχώς τον Falcon Heavy, τον “ισχυρότερο πύραυλο στον κόσμο”. Πανηγύρισε την επιτυχία του, θέτοντας σε τροχιά προς τον Άρη ένα... πανάκριβο κατακόκκινο Tesla Roadster της δικής του παραγωγής και συλλογής, έχοντας τοποθετήσει στη θέση του οδηγού ένα ανδρείκελο με στολή αστροναύτη, τον “Starman”, ενώ στο ραδιόφωνο του πολυτελούς αυτοκινήτου παίζει ακατάπαυστα το “Space Oddity” του αείμνηστου David Bowie. Σε περίπτωση επαφής με... εξωγήινους, φρόντισε να τους ενημερώσει ότι το όχημα είναι “κατασκευασμένο από ανθρώπους στον πλανήτη Γη”. Λίγο καιρό αργότερα, ο Έλον Μασκ μας ενημέρωνε περήφανος ότι ο “Starman” βρισκόταν ήδη σε τροχιά γύρω από τον Άρη και ότι το ταξίδι του συνεχιστεί για “εκατομμύρια, ίσως και δισεκατομμύρια χρόνια”.
Στα μέσα του χρόνου, επανήλθε με αρκετές “τρελές” (κατά τη δική του ομολογία) ιδέες, κάποιες εκ των οποίων υλοποίησε κιόλας. Όπως για παράδειγμα, την απογείωση πυραύλου, ο οποίος αφού έφτασε στο διάστημα και “απαλλάχθηκε” από το φορτίο του, επέστρεψε στη Γη πραγματοποιώντας... κάθετη προσγείωση! Κάτι που ούτε η NASA είχε επιχειρήσει ποτέ να προσπαθήσει στην πράξη, καθότι το μπάτζετ (ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια) είναι περιορισμένο.
Και κάπου εδώ, πέρα από την μεγαλομανία και τις τρελές ιδέες του Έλον Μασκ, κρύβεται ίσως η τεράστια σημασία της συμβολής του. Άπαντες μοιάζουν πια να έχουν κατανοήσει ότι η εξερεύνηση του διαστήματος δεν πρόκειται ποτέ να προχωρήσει αν δεν συνεργαστούν σε όλα τα επίπεδα κυβερνήσεις και επιχειρήσεις, κρατικός και ιδιωτικός τομέας. Μία ιδέα που πλέον η NASA δεν μπορεί να αγνοήσει και μοιάζει αποφασισμένη να “αγκαλιάσει”, όπως επίσης και τη συνεργασία με Ρώσους, Κινέζους και Ευρωπαίους.
Ο Έλον Μασκ αποχαιρέτησε το 2018 ως άλλος Άη Βασίλης, στέλνοντας στο πλήρωμα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού... γαλοπούλα και ένα πλήρες εορταστικό γεύμα για τα Χριστούγεννα! Μαζί έστειλε επίσης 40 ποντίκια και 36.000 σκουλήκια που θα τους είναι χρήσιμα στα πειράματά τους. Παράλληλα, έσπασε ένα ακόμη ρεκόρ, αφού ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX έθεσε σε τροχιά 64 μικρούς δορυφόρους, τον μεγαλύτερο αριθμό που εκτοξεύθηκε ποτέ από αμερικανικό έδαφος από έναν και μόνο πύραυλο!
"Εκδρομές" στο διάστημα από τη Virgin Galactic
Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την κατάκτηση του διαστήματος, αυτή τη φορά έμπνευσης του επίσης φιλόδοξου μεγιστάνα Σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον, κατάφερε να υλοποιηθεί και στο “παρά πέντε” της εκπνοής του έτους.
Πρόκειται για την πρώτη δοκιμαστική πτήση του διαστημικού τουριστικού σκάφους της Virgin Galactic, το οποίο εκτοξεύθηκε από την έρημο Μοχάβε και κατάφερε με επιτυχία να φτάσει στα όρια της γήινης ατμόσφαιρας προτού να επιστρέψει με ασφάλεια στη Γη.
Με τον τρόπο αυτό, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος και ιδιοκτήτης της Virgin, φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρος στον υπό σύσταση χώρο του διαστημικού τουρισμού, πραγματοποιώντας την πρώτη τουριστική πτήση στο διάστημα μέχρι τον Μάρτιο του 2019.
Ο ίδιος ο Μπράνσον, μαζί με εκατοντάδες ενθουσιώδεις θεατές, παρακολούθησε την παρθενική πτήση του διαστημοπλοίου SpaceShipTwo από την έρημο Μοχάβε, το οποίο κατάφερε να φτάσει σε ύψος 80 χιλιομέτρων από την επιφάνεια της Γης. Ένα ύψος που ήταν αρκετό ώστε οι πιλότοι να αισθανθούν την έλλειψη βαρύτητας και να δουν την καμπύλη της Γης. Όπως ήταν επόμενο, ο Μπράνσον δεν έκρυψε τη συγκίνηση αλλά και τον ενθουσιασμό του, ξεσπώντας σε κλάματα και αγκαλιάζοντας τους υπόλοιπους θεατές. Ήξερε άλλωστε καλά ότι οι επικριτές του τον περιμένουν στη γωνιά, καθώς η πρώτη δοκιμαστική πτήση προ τεσσάρων ετών είχε καταλήξει σε τραγωδία: Το σκάφος είχε συντριβεί στο έδαφος, οδηγώντας στο θάνατο τον συγκυβερνήτη και προκαλώντας το σοβαρό τραυματισμό του κυβερνήτη.
Αυτή τη φορά, οι δύο κυβερνήτης επέστρεψαν πίσω σώοι και αβλαβείς, μαζί τα φορτία που τους είχε “εμπιστευθεί” η NASA, καθώς και την πρώτη “επιβάτη” τους: Μία κούκλα σε φυσικό μέγεθος η οποία είχε μάλιστα την κωδική ονομασία “Άνι”.
Αν όλα πάνε καλά και ξεκινήσουν τα πρώτα τουριστικά ταξίδια στο διάστημα, η λίστα αναμονής είναι ήδη υπερπλήρης: Περισσότεροι από 600 τολμηροί έχουν ήδη δώσει προκαταβολή για να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Και στην πλειοψηφία τους, είναι όλοι πλούσιοι και διάσημοι, αφού στη λίστα αυτή συναντάμε ονόματα όπως ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός Λεονάρντο Ντι Κάπριο και ο τραγουδιστής Τσάστιν Μπίμπερ.
Από εκεί και πέρα, ο Ρίτσαρντ Μπράνσον δεν θα έχει παρά να ασχοληθεί μόνο με τον ανταγωνισμό, αφού την ίδια αγορά θέλουν να κατακτήσουν – μεταξύ άλλων – ο Έλον Μασκ με την SpaceX, o Τζεφ Μπέζος της Amazon μέσω της Blue Origin, ακόμη και η “βασίλισσα των αιθέρων” Boeing.
Συνολικά ελέγχθησαν 17 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, από τα οποία σε 10 περιπτώσεις διαπιστώθηκαν παραβάσεις της φορολογικής και της ασφαλιστικής - εργατικής νομοθεσίας...
Εντατικούς ελέγχους στα μαγαζιά της νυχτερινής Αθήνας πραγματοποιούν οι "ράμπο" της Οικονομικής Αστυνομίας και της Α.Α.Δ.Ε.
Από την έφοδό τους προέκυψε "λουκέτο" 48 ωρών και πρόστιμο 250 ευρώ στο μαγαζί Έναστρον που εμφανίζονται Μαζωνάκης-Δημητρίου και Κουρκούλης. Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι σε 11 μπουκάλια, δεν είχαν κοπεί αποδείξεις.
Ο δεύτερος έλεγχος έγινε στο κατάστημα "Βοτανικός" όπου δεν διαπιστώθηκε παρανομία, ενώ το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει πως οι έλεγχοι θα συνεχιστούν όλη τη διάρκεια των εορτών.
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι στοχευμένοι έλεγχοι της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας για την τήρηση της ασφαλιστικής - εργατικής και φορολογικής νομοθεσίας. Στο πλαίσιο αυτό, κλιμάκια αστυνομικών πραγματοποίησαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, ελέγχους σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε περιοχές της Αττικής.
Συνολικά ελέγχθησαν 17 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, από τα οποία σε 10 περιπτώσεις διαπιστώθηκαν παραβάσεις της φορολογικής και της ασφαλιστικής - εργατικής νομοθεσίας.
Ειδικότερα διαπιστώθηκαν:
-σε καφέ- μπαρ, να απασχολούνται 2 εργαζόμενοι πέραν του δηλωθέντος ωραρίου,
-σε καφετέρια, μη έκδοση 4 αποδείξεων και να απασχολείται εργαζόμενος πέραν του δηλωθέντος ωραρίου,
-σε εστιατόριο, να απασχολείται εργαζόμενος πέραν του δηλωθέντος ωραρίου,
-σε εστιατόριο, να απασχολούνται 15 εργαζόμενοι πέραν του δηλωθέντος ωραρίου,
-σε μπαρ, μη έκδοση 22 αποδείξεων, παράβαση για την οποία προβλέπεται η αναστολή λειτουργίας του καταστήματος για 48 ώρες,
-σε εστιατόριο, μη έκδοση 6 αποδείξεων και να απασχολείται εργαζόμενος, ο οποίος δεν ήταν καταχωρημένος στους πίνακες προσωπικού,
-σε μπαρ, μη έκδοση 3 αποδείξεων,
-σε αναψυκτήριο, μη έκδοση 7 αποδείξεων,
-σε καφέ- μπαρ, μη έκδοση 5 αποδείξεων και
-σε μεζεδοπωλείο, να απασχολούνται 2 εργαζόμενοι, οι οποίοι δεν ήταν καταχωρημένοι στους πίνακες προσωπικού.
Δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου κάνουν λόγο για το τέλος της λιτότητας στην περιοχή της ευρωζώνης. Είναι όντως έτσι; Τρεις οικονομολόγοι απαντούν...
Στις επόμενες εβδομάδες - εντός του Ιανουαρίου του 2019 - η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Εργασίας πρόκειται να αποφανθεί για το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού. Ο υπουργός Επικρατείας Δημήτρης Τζανακόπουλος έκανε λόγο για «γενναία αύξηση» και υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ποσοστό που θα πλησιάζει το 10%.
Δεν είναι όμως μόνο η Ελλάδα που πρόκειται να αυξήσει τον κατώτατο μισθό. Προ ημερών η Πορτογαλία για τέταρτη συνεχή χρονιά αυξάνει τον κατώτατο μισθό και πλέον στο 2019 αναμένεται να σπάσει το φράγμα των 600 ευρώ.
Αλλά και ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέντρο Σάντσεθ προχώρησε στην αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 22% - το υψηλότερο ποσοστό αύξησης στην ευρωζώνη, ο οποίος πλέον από 858 ευρώ τον μήνα θα ανέλθει στα 1.050 ευρώ.
Λίγες ημέρες νωρίτερα ο Πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν κάτω από τη κοινωνική πίεση των «κίτρινων γιλέκων» ανακοίνωσε μία - παραμετρική - αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 100 ευρώ, αύξηση που θα αφορά 5 εκατ. εργαζομένους. Αλλά και στη Γερμανία η στατιστική υπηρεσία γνωστοποίησε πως στο τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν κατά 3,6% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2017 - πρόκειται για τον ισχυρότερο ρυθμό αύξησης από το δεύτερο τρίμηνο του 2011. Ήδη δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου κάνουν λόγο για το τέλος της λιτότητας στην περιοχή της ευρωζώνης. Είναι όντως έτσι;
Πόσο ισχύει το τέλος της λιτότητας;
Ο Θοδωρής Πελαγίδης καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και ανώτατος εταίρος στο Ινστιτούτο Μπρούκινγκς, καθώς και σύμβουλος μακροοικονομίας του προέδρου της ΝΔ ερωτηθείς σχετικά από το ΑΠΕ - ΜΠΕ σημειώνει ότι «η κλασική άποψη που διδάσκεται στους φοιτητές είναι ότι όταν ο κατώτατος μισθός είναι υψηλότερος του μισθού ισορροπίας δημιουργείται ανεργία στο χαμηλά ειδικευμένο και αμειβόμενο εργατικό προσωπικό. Στην Αμερική που αναπτύσσεται η σχετική συζήτηση επισημαίνεται ότι αφορά κατά κύριο λόγο τους νέους και περίπου μόλις 5% του εργατικού δυναμικού. Οι εκτιμήσεις πάντως για την αποτελεσματικότητα του μέτρου διαφέρουν αναλόγως τόσο του ποσοστού της αγοράς εργασίας που αμείβεται με κατώτατο μισθό όσο και των ενδεχομένων ατελειών της αγοράς εργασίας».
Και προσθέτει πως «ορισμένοι επισημαίνουν ότι μπορεί ο κατώτατος μισθός να οδηγήσει μέσω των κινήτρων σε αύξηση της παραγωγικότητας και να μην μειωθεί τελικώς η απασχόληση. Επίσης, στην ίδια λογική, η κάποια τόνωση της ζήτησης μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις και νέες επιχειρήσεις. Ακόμη, καθώς ο κατώτατος μισθός διευρύνει το χάσμα μεταξύ αυτού και του επιδόματος ανεργίας μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να αποτελέσει κίνητρο κινητοποίησης των ανειδίκευτων εργαζομένων για εύρεση εργασίας».
Σχετικά με την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα ο κ. Πελαγίδης επισημαίνει ότι «άποψή μου είναι ότι στην ελληνική περίπτωση, καθώς ο όποιος θεσπισμένος κατώτατος μισθός -θα- έχει ελάχιστη διαφορά από τον σημερινό πραγματικό ελάχιστο μισθό του ανειδίκευτου, και καθώς οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μια ελαστική προσφορά εργασίας, η όποια επίπτωση είτε στην καταπολέμηση της φτώχειας είτε της ζήτησης, θα είναι αμελητέα. Χρειάζεται πάντως προσοχή γιατί φαίνεται ότι η σχετική ρύθμιση μπορεί να αφορά τελικώς σημαντικό ποσοστό του εργατικού δυναμικού. Και κυρίως, πρέπει να παρακολουθείται στενά η εξέλιξη της σχετικής παραγωγικότητας».
Αντιθέτως ο Κώστας Μελάς, οικονομολόγος και πανεπιστημιακός, θεωρεί ότι «την τελευταία περίοδο κάτι φαίνεται να κινείται σε ορισμένες χώρες της ΕΕ σε σχέση με τις κατώτατες αμοιβές εργασίας. Εκτός από την Πορτογαλία η οποία ακολουθεί με ακρίβεια το σχεδιασμό αύξησης του κατώτατου μισθού εδώ και τέσσερα χρόνια, και η Ισπανία , η Ελλάδα, η Γαλλία και η Τσεχία προγραμματίζουν αντίστοιχες κινήσεις. Παρότι οι αυξήσεις αυτές αφορούν σχετικά σε μικρό τμήμα του εργατικού δυναμικού , κάτω από το 10%, εντούτοις συμβάλλουν στη μείωση της ανισοκατανομής του εισοδήματος, στην σταθεροποίηση της κοινωνικής συνοχής και σαφέστατα στην οικονομική μεγέθυνση, από τη στιγμή που δεν προκαλούν ανυπέρβλητες χρηματοοικονομικές επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις. Μάλιστα σε πολλές χώρες η συμβολή τους (πχ στη Γερμανία) στη μεγέθυνση του ΑΕΠ κρίνεται απολύτως θετική».
Συνεχίζει λέγοντας πως «σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κατώτατος μισθός είναι πολύ χαμηλότερος από το αποδεκτό όριο, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να έχουν πρόβλημα επιβίωσης. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να βρίσκεται στα 2/3 του εθνικού ενδιάμεσου μισθού προκειμένου να επιτρέπει σε όσους τον λαμβάνουν να ζουν με στοιχειώδη επάρκεια».
Ο κ. Μελάς τονίζει χαρακτηριστικά ότι «αυτό που χρειάζεται να ειπωθεί εν κατακλείδι είναι ότι η διατήρηση του κατώτατου μισθού σε χαμηλά επίπεδα μειώνει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Δεν βοηθά στην αποτελεσματικότητα της αγοράς εργασίας. Πολλοί πόροι από τους δημόσιους προϋπολογισμούς πηγαίνουν στην υποστήριξη ατόμων με επισφαλείς συνθήκες εργασίας, που δεν μπορούν να πάρουν σύνταξη στο τέλος της επαγγελματικής τους διαδρομής, δεν μπορούν να πάρουν επιδόματα ανεργίας, είναι σε κατάσταση απόλυτης φτώχειας με τις οικογένειές τους, άρα πρέπει να στηρίζονται από το κράτος. Άρα αφαιρούνται αναγκαίοι πόροι που θα ήταν χρήσιμοι για επενδύσεις. Τελικά είναι ένας φαύλος κύκλος που καταστρέφει τις αναπτυξιακές προοπτικές της οικονομίας».
Σε διαφορετικό μήκος κύματος από τους δύο προηγούμενους ακαδημαϊκούς, ο Σταύρος Τομπάζος. Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου θεωρεί ότι «η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2007-2008, η μεγάλη ύφεση του 2009 και οι απογοητευτικοί ρυθμοί μεγέθυνσης του ΑΕΠ από τότε, ιδιαίτερα στις χώρες της ευρωζώνης, προκάλεσε μια κατάσταση που θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς ως κρίση κοινωνικής αναπαραγωγής και πολιτικής ηγεμονίας. Ήδη πριν την μεγάλη οικονομική κρίση, ο νεοφιλελευθερισμός είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν πρωτοφανείς εισοδηματικές και κοινωνικές ανισότητες».
Και προσθέτει ότι «αν και το ποσοστό ανεργίας των τελευταίων ετών της δεκαετίας του 2000 μειώθηκε μέσα στη δεκαετία του 2010, ο μισθός δεν επέστρεψε στα προ της κρίσης επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, για το ίδιο ποσοστό ανεργίας ο μισθός τοποθετείται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την προ της κρίσης κατάσταση. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην αύξηση των αποθαρρυμένων, της μερικής και ευέλικτης απασχόλησης και των εργαζόμενων φτωχών. Αφού το κέρδος από το 2010 ανακάμπτει σε όλο σχεδόν τον αναπτυγμένο κόσμο, οι εισοδηματικές και κοινωνικές ανισότητες αυξάνονται ακόμη περισσότερο και οξύνουν το πρόβλημα της ενεργούς ζήτησης. Η οικονομική ανάπτυξη προσκρούει σε αυτό το πρόβλημα που καθίσταται ακόμη πιο οξύ όχι μόνο λόγο της εξέλιξης στην κατανομή των εισοδημάτων αλλά και λόγω της συρρίκνωσης του ιδιωτικού δανεισμού μετά τη φούσκα των χρηματοπιστωτικών παραγώγων».
Εν κατακλείδι ο κ. Τομπάζος εκτιμά ότι «η απόφαση κάποιων κυβερνήσεων ευρωπαϊκών χωρών για αύξηση του κατώτατου μισθού, της Γαλλίας, της Γερμανίας και άλλων χωρών, δεν σχετίζεται τόσο με τη ζήτηση αφού η νεοφιλελεύθερη πρακτική είναι να βασίζεται η κάθε οικονομία στην παγκόσμια ζήτηση, δηλαδή στη ζήτηση των άλλων χωρών. Αυτή η απόφαση αποτελεί ένα αργοπορημένο ημίμετρο με σκοπό τη διαχείριση της κρίσης κοινωνικής αναπαραγωγής και πολιτικής ηγεμονίας που εκδηλώνονται με τη μορφή νέων κοινωνικών κινημάτων σε πολλές χώρες (“ αγανακτισμένοι” στην Ελλάδα και την Ισπανία, “ κίτρινα γιλέκα” στη Γαλλία, “ αυτονομιστικό κίνημα” στην Καταλονία κλπ) ή/και προοδευτικών πολιτικών σχηματισμών αμφισβήτησης του νεοφιλελευθερισμού ή ακόμη με αντιδραστικά μετα-φασιστικά σχήματα που δημαγωγικά αντλούν εκλογική πελατεία από την κοινωνική απόγνωση».
Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση με την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού και την επικείμενη «γενναία αύξηση» του κατώτατου μισθού, έστω κι αν ο βαθμός ευελιξίας της αγοράς εργασίας είναι μεγάλος, είναι πιθανόν να συμπαρασυρθούν γενικότερα προς τα πάνω στη διάρκεια του 2019 οι αμοιβές των εργαζομένων. Για πρώτη φορά μετά από τη συνεχή συρρίκνωση τους στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας.
Το αρχικό ποσό κοινωνικού μερίσματος είχε προσδιορισθεί στα 710 εκατ. ευρώ ενώ η αύξηση των συνολικών κονδυλίων κρίθηκε αναγκαία για την κάλυψη του πλήθους των δικαιούχων...
Αυξάνεται κατά 80 εκατομμύρια ευρώ το προβλεπόμενο ποσό για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος του 2018 με στόχο τη στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών. Αυτό προβλέπεται σε κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη.
Το αρχικό ποσό κοινωνικού μερίσματος είχε προσδιορισθεί στα 710 εκατ. ευρώ ενώ η αύξηση των συνολικών κονδυλίων κρίθηκε αναγκαία για την κάλυψη του πλήθους των δικαιούχων.
Σημειώνεται ότι την Παρασκευή θα γίνουν οι πληρωμές της δεύτερης φάσης με τις οποίες θα ολοκληρωθεί η καταβολή του κοινωνικού μερίσματος για φέτος.